Egy érdekes ügy margójára, avagy a VET szerinti vezetékjog és a bányászati jog egymáshoz való viszonya - Dr. Jean Kornél

2018.07.12

A nemrég hatályba lépett Ákr. néha komoly kihívás elé állíthatja mind a hatóságokat, mind az ügyfeleket, közöttük jelesül a bányavállalkozókat is. Egy érdekes és tanulságos példán keresztül szeretnénk ezt szemléltetni, felhívva ezáltal a figyelmet az új közigazgatási jogi szabályrendszer lehetséges anomáliáira.

A tényállás szerint egy hálózati engedélyes az villamos energia termeléssel kapcsolatos beruházása részeként érdekében vezetéket kíván idegen ingatlanokon fektetni, amely érdekében vezetékjog megállapítását kezdeményezte az illetékes kormányhivatalnál.

A kérdéses (föld)vezeték nyomvonala bányaüzembe még nem tartozó, de bányatelekkel lefedett ingatlanokat is érint.

A VET és a vonatkozó jogszabályok a hálózati engedélyes vagy a meghatalmazásával eljáró tervező számára előkészítő eljárás lefolytatását teszi kötelezővé, ennek során kell megkeresniük a vezeték nyomvonalával érintett ingatlanok tulajdonosait, nyilatkozattétel céljából. A vonatkozó jogszabályhelyek személyi hatálya a vezetékjog alapítással érintett egyéb ügyfelekre, akiknek jogát, vagy jogos érdekét érintheti a tervezett vezetékjog alapítás, nem terjed ki, amely elsődleges hibalehetőség mind az előkészítő eljárást lefolytató, mind pedig a hatóság számára.

A bányászatról szóló 1993. évi XLVIII. törvény (Bt.) mindennemű építési eljárásban kötelező ügyfél státust biztosít a tevékenységgel érintett bányászati jog jogosultak számára. Ez azonban különösen az előkészítő eljárásra kötelezett hálózati engedélyes számára, tevékenysége alapvetően eltérő jellege miatt egyáltalán nem ismert előírás.

Ugyanakkor, és ez a második komoly hibalehetőség, a vezetékjogi eljárásban, amely kérelemre indul, az új Ákr. értelmében nem is kell már az ügyfeleket az eljárás tényéről értesíteni. így amennyiben az előkészítő eljárásra kötelezett kérelmező elmulasztja a bányavállalkozó ügyfélként történő értesítését, az szerencsés esetben még a vezetékjogi ügyben hozott határozat közlésével, vagy nagy valószínűséggel már csak a vezetékjog bejegyzésével kapcsolatos ingatlan-nyilvántartási eljárás során fog értesülni a vezetékjog megalapításról. Ez adott esetben felvetheti egyébként akár a vezetékjogot alapító hatósági eljárás során hozott döntés semmisségének a kérdését is.

További probléma, hogy a hatályos jogi környezetben az ásványvagyonvédelmi szempontokat a bányafelügyeletek, vagy a Magyar Bányászati és Földtani Szolgálat az eljárásban részt vevő még ha szeretnék sem tudják érvényesíteni, tekintettel, hogy szakhatóságként nem kell azokat bevonni.

A villamosipar sajátos érdekrendszert, prioritásokat jól ismerő engedélyező hatóság számára az ásványvagyon stratégia, a meglévő bányatelkek bányavállalkozók szempontjából kiemelt prioritást képező védelme nem szükségszerű, hogy ismert legyen, és a mindennapi tapasztalatok azt mutatják, hogy bizony általában nem is azok.

A jelen írásban vázolt probléma jellemzően a bányaüzemmel még nem érintett, későbbi időpontban esedékes bányászati tevékenységgel érintett ingatlanokat érinthet, ahol éppen ezért még nehezebb lehet az érdekérvényesítés során a bányavállalkozó közvetlen érdeksérelmére hivatkozni.

A vezetékjog alapításával kapcsolatban említést érdemel még a Bt. 26/C. § (3) bekezdése szerinti, a már megállapított bányatelek kivett hellyé nyilvánításával kapcsolatban a bányavállalkozót megillető kártalanítás jogintézménye is. Abban az esetben, ha a vezetékjogi ügyben, ügyfélként nem sikerül megakadályozni a bányatelken történő vezetékjog alapítást, ez az egyetlen olyan jogi lehetőség, amely során legalább a nyilvánvaló érdeksérelemmel felmerült kárainak a kompenzálását igényelheti az érintett bányavállalkozó, ha az hatáskörrel rendelkező és illetékes hatóság és az egyéb közreműködők egyébként jogszerűen jártak el.

Dr. Jean Kornél
Ecovis Hungary Legal

Készítsd el weboldaladat ingyen! Ez a weboldal a Webnode segítségével készült. Készítsd el a sajátodat ingyenesen még ma! Kezdd el